Mafia.GameCentral.cz

Fanouškovský web o hře Mafia: The City of Lost Heaven,
Mafia II a o pokračování Mafia III, které vyšlo 7. října 2016

Menu

Mafia III

Mafia II – Informace

Mafia II – Ostatní

Mafia II – Galerie

Mafia – Informace

Mafia – Ostatní

Mafia – Galerie

Mafia – Downloady

Ostatní

Spolupráce

Redakce

Rozhovor s Pavlem Treterou

Martin Šebela (hadl) | 7. 5. 2010

Rozhovor s Pavlem Treterou o vývoji a zajímavostech Mafie
7. 5. 2010



hadl: Ahoj, byl jsi jeden z hlavních vývojářů Mafie, mohl by ses nám krátce představit (včetně toho, jakou jsi zastával pozici)?
Pavel Tretera: Studoval jsem informatiku, ale vždy mě to táhlo spíš ke grafice a ke hrám. Takže jsem programování nechal a nastoupil v Illusion softworks jako 3D grafik. Když byla grafika hotová, tak byli potřeba scriptéři. No a protože jsem měl zkušenosti s programováním, tak jsem začal skriptovat.

hadl: Jak je to s tebou nyní – stále pracuješ ve firmě a tedy i na Mafii II nebo ses vydal jinou cestou?
Pavel Tretera: Stále pracuji v 2K Czech na Mafii II, ale už jen jako grafik. Nebylo už možné dělat oboje, tak jsem se nakonec rozhodl pro grafiku.

hadl: Proč zrovna "nějaká hra Mafia" – jak jste k tomuto projektu vlastně přišli?
Pavel Tretera: Když jsem do Illusionu nastoupil, na Mafii se už pracovalo, takže jsem nebyl u toho, když se rozhodovalo na jaké hře se bude pracovat. Ale zřejmě to bylo proto, že žádná gangsterská hra na trhu nebyla. Evidentně to byla správná volba :-)

hadl: Začali jste jako "malá" tuzemská firma, která se snaží vyrobit zatím světu neznámou Mafii s omezeným rozpočtem, časem a mnoho dalšího. Jak vše probíhalo?
Pavel Tretera: Illusion zas tak neznámý nebyl. Před Mafií vyšel Hidden and Dangerous, který měl také velký úspěch. Pro spoustu z nás byla Mafie první velká hra, takže jsme se nevyvarovali spoustě chyb a vývoj se dost protáhl. Ale Take 2 nás hodně podporovalo a nakonec to všechno klaplo.

hadl: Kolik vás na hře ze začátku pracovalo a přibližně ke kolika lidem to dospělo?
Pavel Tretera: Už si popravdě moc nevzpomínám, ale myslím, že to bylo asi 40 lidí. Teď je nás přes 150.

hadl: Na čem jsi převážně v Mafii pracoval, bylo to jednoduché?
Pavel Tretera: Jako 3D grafik jsem pracoval převážně na městě a na nějakých lokacích. Skriptoval jsem mise na začátku hry, Freeride a Freeride Extreme. Některé mise byly jednoduché, jiné těžší, záleželo na náplni. Ale například Freeride Extreme mě hodně bavil. Měl jsem naprosto volnou ruku a mohl jsem si vymyslet a udělat co jsem chtěl. Původně jsem si ho vlastně dělal jen pro sebe a až později bylo rozhodnuto, že se zapojí do hry.

hadl: Měli jste k dispozici k výrobě hry vlastní LS3D engine společně s editorem, pracoval jsi i s ním?
Pavel Tretera: Měli jsme k dispozici vlastní editor, ve kterém se všechno skládalo dohromady (modely, zvuky, nasvícení, script atd.). Takže jsem s ním samozřejmě hodně pracoval. Mít vlastní editor je určitě výhoda, protože programátoři ho můžou upravovat podle potřeb, přidávat různé tooly apod.

hadl: Setkávali jste se hodně s problémy při výrobě hry (například že něco nefunguje tak jak má apod.) aneb bylo to na denním pořádku?
Pavel Tretera: Vzhledem k tomu, ze během vývoje se pořád něco mění a vylepšuje, tak je to celkem běžné. Vlastně si ani nevzpomínám že by někdy něco na 100% fungovalo ;-)

hadl: Pamatuješ si nějakou zajímavou událost při vývoji hry (ať už zábavnou nebo ve smyslu "už to zase nejede, opravte to už!")?
Pavel Tretera: Celkem zábavné momenty vznikaly právě proto, že spousta věcí nefungovala. Takže se tam občas děly pěkné šílenosti. Pracovní dabing, který jsme si dělali sami, taky stál někdy za to :-)

hadl: Plánovali jste do hry zasadit i něco jiného (nepočítám multiplayer)?
Pavel Tretera: Samozřejmě plánů bývá vždycky spousta a nakonec se jich hodně musí zrušit. Byly hotové nějaké závodní tratě (teď ale nevím, jestli se náhodou nedostaly na PS2). Také se uvažovalo o datadisku.

Pozn. redakce: Závodní tratě jsou díky fanouškům hry, kteří se vyznají v kódu, uvolněny i pro PC verzi, viz článek.

hadl: Mnoho hráčů mrzí, že se v Mafii neobjevil multiplayer, v čem byl problém, případně, plánovali jste patch, který by jej přidal?
Pavel Tretera: Udělat opravdu zábavný a vyvážený multiplayer je časově hodně náročné. Mafia byla od začátku designovaná jako singleplayer a dodělat slušný multiplayer by byl velký problém. Nejsem si jistý, jestli by jsme dokázali konkurovat Counter-striku :-)

hadl: Co říkáš na to, že se cheaty do Mafie objevily skoro až po sedmi letech po vydání hry?
Pavel Tretera: Opravdu? …já myslel, že se objevily už dřív. V tomto vůbec nemám přehled.

hadl: Vzpomínáš si ještě na nějaké zajímavé easter eggy, které možná ještě ani nebyly objeveny?
Pavel Tretera: Myslím, že už jsou všechny venku, včetně toho, že kasíno opravdu ve hře nebylo.

hadl: Zkoušel jsi, nebo dokonce i hraješ modifikace vytvořené fanoušky, případně co na ně říkáš?
Pavel Tretera: Zkoušel jsem pouze zimní Schnee mod, který byl opravdu super.

hadl: Pokud si projedu skripty nebo například jména souborů ke hře, některé z nich jsou opravdu zvláštně pojmenovány (například příkaz enemy_podvadim_jak Tretera). Pravděpodobně většinu mají na svědomí programátoři, ale máš i přesto pojem o tom, jakým způsobem se k takovým názvům dopracovali?
Pavel Tretera: Většinou po třech dnech beze spánku a po našich nestandardních požadavcích :-)

hadl: Moc děkuji za rozhovor, jsem rád, že jsi mé otázky přijal. Chtěl bys ještě něco vzkázat čtenářům, ale i fanouškům hry?
Pavel Tretera: Jsem rád, že si Mafie našla tolik fanoušků a věřím, že Mafia II je nezklame.

Přihlášení

Minichat

Statistika

Reklama