Mafia.GameCentral.cz

Fanouškovský web o hře Mafia: The City of Lost Heaven,
Mafia II a o pokračování Mafia III, které vyšlo 7. října 2016

Menu

Mafia III

Mafia II – Informace

Mafia II – Ostatní

Mafia II – Galerie

Mafia – Informace

Mafia – Ostatní

Mafia – Galerie

Mafia – Downloady

Ostatní

Spolupráce

Redakce

Vývoj

Martin Šebela (hadl) | 9. 4. 2011
Plánování další české gangsterky pod názvem Mafia 2 započalo prakticky po vydání dílu prvního, který měl velký prodejní úspěch.

Druhý díl měl být od začátku vytvářen jak pro osobní počítače, tak i pro konzole – v té době pro Xbox a PlayStation 2. Pro co nejkratší vývoj bylo potřeba najít hotový engine, který tyto požadavky splňoval. Volba padla na RenderWare.

Během let 2003–2004 byla dokončena před-produkce a k dispozici byl tak scénář, návrh herních vlastností apod. Následně se vše začalo zpracovávat a během krátké doby už bylo možné používat několik základních prvků hry (střílení, ovládání…). Rovněž se pracovalo i na multiplayeru, který engine podporoval. Vše ale překazilo odkoupení enginu jinou společností a ukončením jeho vývoje, což byl pro takto rozjetou hru zásadní problém.

Do toho se ještě přimíchal vývoj nových next-gen konzolí – Xbox 360 a PlayStation 3, tudíž nový základ pro hru musel podporovat tyto technologie. Vývoj Mafie 2 v RenderWare enginu tak byl ukončen a započalo hledání enginu nového. Jako možný kandidát byl vybrán Unreal Engine 3, ale nakonec bylo od něj upuštěno a Illusion Softworks se raději rozhodlo pro tvorbu vlastního enginu, aby se neopakovala předchozí situace a také z důvodu, že Unreal Engine 3 nepodporoval nový PlayStation 3. Datum vydání se tak značně protáhlo.

Až v roce 2006 bylo možné teprve částečně pracovat s daty a renderováním ve vlastním enginu. Po spuštění prodeje PlayStation 3 ovšem přišla další nemilá zpráva. Konzole hru totiž nestíhala a Illusion engine se musel částečně upravit.

Na přelomu let 2007–2008 bylo hru konečně možné hrát. Take 2 se rozhodlo pro odkoupení Illusion Softworks a do nové české pobočky začaly putovat finance dle potřeby vývojářů. Dále Take 2 do 2K Czech poslalo lidi s mnoha zkušenostmi, ale kompletně změnilo i vedení firmy a týmy vývojářů. Místo týmů jako programátoři, grafici a animátoři byly sestaveny skupiny nové. Každý měl na starost určitou část hry. Vznikl tak například tým pro naprogramování umělé inteligence, sestavení města, postav a podobně. Musela se totiž co nejrychleji dokončit „nová před-produkce“. Naštěstí se to podařilo a ještě v roce 2008 vyšlo hratelné demo. V 2K Czech následně pracovalo až 150 lidí.

Začaly vycházet testovací verze hry. Ze začátku jednou týdně, ke konci vývoje klidně každý den.

V roce 2009 to byla produkce se vším všudy, a do hry se tak přidávala kupa nových věcí. Objevovaly se problémy s výkonem na PlayStation 3, dále s položkou path-finding (cesty pro umělou inteligenci) a i se samotnou AI. Nešvary se ale nakonec doladily a bylo určeno datum vydání – polovina roku 2010. Vzhledem k tomu, že by ale vývojáři během tak krátké doby nestihli do hry implementovat veškerý obsah, který měli připravený, muselo se začít škrtat. A to ve velkém. Přišli jsme tak o čtyři původně plánované konce, ze kterých vznikl jeden, prý i jednu misi v příběhu, zbraně na blízko…

Po škrtech se přešlo k části, kdy se začaly opravovat bugy ve hře. Uskutečnily se mimo jiné i fokus-testy, což znamená, že si Mafii 2 zahráli náhodně vybraní hráči a vývojářům napovídali v tom, co by mohlo být jinak. V USA se nejvíce zalíbily přestřelky a honičky v dobových vozidlech. Hra se tak mírně upravila, aby byla v tomto směru co nejlepší. Byly například zrušeny pokuty za jízdu na červenou a rychlou jízdu.

V roce 2010 začalo teprve to pravé hledání chyb ve hře. 2K Czech mělo k dispozici až 400 beta testerů (jak v ČR, tak téměř po celém světě). Nahlášeno bylo více než 60 000 bugů a úkolem vývojářů bylo je opravit, což není zrovna v každém případě snadné (aneb po opravení jedné chyby vznikne další).

V květnu 2010 byl vývoj oficiálně ukončen. Hra byla poslána do Sony a k Microsoftu pro schválení. U Sony prošla na první pokus, v Microsoftu na druhý. Mafia 2 následně obdržela známku o případném nevhodném obsahu (krev, násilí…) a mohla se spustit distribuce. Výroba klasických „krabicovek“ zabrala až dva měsíce, digitální distribuce byla pochopitelně rychlejší.

Na konci srpna roku 2010 hra byla vydána, i když hotova byla již v květnu.

Tento text vychází z článku od Tomáše Šulce z časopisu LEVEL č. 202

Přihlášení

Minichat

Statistika

Reklama